Spędzasz długie godziny przed komputerem? Ćwicz!

Bez komputera większość z nas nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania. W wyniku postępującej automatyzacji pracy powstaje coraz więcej zawodów, które wymagają spędzania przed ekranem monitora wielu godzin.

Spędzasz długie godziny przed komputerem? Ćwicz!

Jednak korzystanie z komputera, poza widocznymi korzyściami, niesie ze sobą także niezauważalne ryzyko.

 

Aby zdobyć pożywienie nasi przodkowie musieli pokonać wiele kilometrów i wykazać się wysoką sprawnością fizyczną w trakcie polowania. Zapoczątkowanie osiadłego trybu życia przyniosło tylko nieznaczną zmianę ilości wysiłku fizycznego wkładanego w uzyskanie pokarmu – uprawa roli oraz hodowla zwierząt nadal odbywała się ręcznie. Dopiero wynalezienie maszyny parowej w drugiej połowie XVIII wieku pozwoliło na zmniejszenie udziału człowieka w produkcji żywności. Postępujący od tego momentu rozwój przemysłowy i cywilizacyjny przyczynił się do dalszego procesu automatyzacji.

 

Rewolucja elektroniczna, do której doszło w latach 80–tych XX wieku rozpoczęła swoistą "erę komputera". Od tego momentu systematycznie zwiększa się liczba osób korzystających w pracy z komputerów. Z roku na rok czas, który spędzamy przed różnego rodzaju wyświetlaczami (monitorami komputerów, telewizorami, laptopami) drastycznie się wydłuża. W konsekwencji większość dnia spędzamy w pozycji siedzącej, a nawet leżącej!

 

Komputerowe urazy


Regularna, długotrwała praca przy komputerze może być przyczyną wielu urazów oraz zmian przeciążeniowych w obrębie aparatu ruchu. Dochodzi do nich ponieważ ciało człowieka nie jest przystosowane do przebywania w pozycji siedzącej przez tak wiele godzin. W znacznym stopniu przyczynia się to do osłabienia aparatu mięśniowego, szczególnie mięśni utrzymujących prawidłową postawę ciała - tak zwanych mięśni posturalnych. Do najczęstszych schorzeń wywołanych długotrwałą pracą przy komputerze należą:


  • zespół cieśni nadgarstka – najczęstszą przyczyną dolegliwości jest obrzęk zapalny tkanek lub nerwów prowadzący do zmniejszenia powierzchni kanału nadgarstka. Dochodzi do niego w wyniku długotrwałego korzystania z myszki komputerowej. Nieleczony może doprowadzić do zaniku mięśni dłoni, parastezji, obniżenia czynności chwytno–manipulacyjnych dłoni oraz chronicznego mrowienia w ich obrębie.
  • zespół de Quervaina – główna przyczyną jest zapalenie pochewki ścięgien mięśni przedramienia i dłoni. Dochodzi do niego w wyniku długotrwałego zaciskania dłoni w pięść, co ma miejsce na przykład w czasie korzystania z myszki komputerowej. Nieleczony może spowodować całkowite zwłóknienie pochewki ścięgien mięśni przedramienia oraz patologiczne zmiany w obrębie układu kostno–stawowego.
  • zapalenie ścięgien (szczególnie barków oraz przedramion)
  • zaburzenie krążenia krwi
  • zapalenie stawów (głównie łokciowych,


    barkowych oraz nadgarstkowych)

  • zapalanie mięśni (przede wszystkim przedramion, ramion oraz mięśni znajdujących się w obrębie obręczy barkowej)
  • wady postawy (plecy okrągłe, plecy płaskie oraz skoliozy)
  • zapalenie nerwów.

 

Zapobieganie


Aby korzystanie z komputera było bezpieczne, należy przestrzegać podstawowych zasady ergonomii. Zminimalizuje to ryzyko wystąpienia urazu do minimum. Najważniejszą zasadą ergonomii, którą należy się kierować przy tworzeniu miejsca pracy dla osoby obsługującej komputer jest prawidłowe ustawienie monitora. Równie istotne jest dostosowanie klawiatury i myszki pod indywidualne preferencje przyszłego użytkownika. Bardzo ważnym elementem stanowiska komputerowego, zarówno w pracy, jak i w domu jest optymalnie dopasowany fotel. W czasie pracy przy komputerze warto przestrzegać następujących zaleceń:


  • często zmieniać pozycję ciała
  • robić przerwy
  • myszkę trzymać lekko
  • wykonywać ćwiczenia fizyczne
  • dbać o odpowiednią temperaturę dłoni
  • wstawać i spacerować
  • nie uderzać zbyt mocno w klawiaturę 


Ćwiczenia przy komputerze

 

Każde stanowisko komputerowe umożliwia wykonanie kilku bardzo prostych ćwiczeń rozciągających praktycznie wszystkie części ciała. Bardzo ważne jest, aby w czasie pracy znaleźć parę minut, które będzie można wykorzystać właśnie na ćwiczenia fizyczne. Ich zastosowanie w znacznym stopniu poprawia krążenie (krwi i limfy), a co za tym idzie ukrwienie mięśni i narządów wewnętrznych ludzkiego organizmu. Zapobiegają one również zapaleniu stawów oraz mięśni, a także uskuteczniają przewodnictwo w nerwach obwodowych. Oto kilka przykładowych ćwiczeń, które można wykonać w biurze, przy komputerze:


  • rozciąganie nadgarstków – złącz dłonie przed sobą i spleć palce. Wykonaj krążenie dłoni zgodnie z ruchem wskazówek zegar. Powtórz po 10 razy na każdą ze stron.
  • rozciąganie barków i szyi – unieś w górę (w kierunku uszu) barki do momentu, aż poczujesz napięcie. Wytrzymaj w tej pozycji około 5 sekund, a następnie powróć do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtórz 8 razy.
  • rozciąganie klatki piersiowej – spleć dłonie za głową, trzymając ręce równolegle w stosunku do pleców. Z tej pozycji spróbuj przemieścić łokcie w tył do momentu, aż poczujesz napięcie między łopatkami. Wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund, a następnie rozluźnij. Ćwiczenie powtórz 5 razy. 

 

Autor: Damian Jefremienko
Źródła: Onet.pl

Wróć