Indeks glikemiczny a nadwaga

W jakim stopniu indeks glikemiczny przyczynia się do nadwagi i otyłości?

Indeks glikemiczny a nadwaga

Skrót IG oznacza indeks glikemiczny. Terminem indeks glikemiczny określa się wzrost poziomu glukozy po podaniu określonej ilości węglowodanów przyswajalnych (np. w postaci pokarmu) i porównaniu go z krzywą wzrostu glukozy po podaniu czystej glukozy. Zakres indeksu glikemicznego może wahać się od 0 do 100. Czym wyższa wartość indeksu glikemicznego tym dany produkt bardziej zwiększa poziom glukozy we krwi.  

 

Produkty obfitujące w glukozę, sacharozę np: cukierki, czekolada, cukier, maja wyskoki indeks glikemiczny - ok. 80, natomiast produkty, w których dominują węglowodany złożone – pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane ich IG wacha się w granicach 40-60. Natomiast najniższym poziomem indeksu glikemicznego charakteryzuje się fruktoza – cukier występujący w wielu owocach. Fruktoza powoduje bardzo słaby wzrost poziomu glukozy we krwi, ponieważ po wchłonięciu musi być przekształcona w wątrobie w glukozę. Czas potrzebny na przekszałcenie fruktozy jest na tyle długi, że można uznać że fruktoza bardzo słabo podwyższa poziom cukru we krwi.

 

Produkty o niskim IG np.: pieczywo pełnoziarniste, otręby owsiane - złożone są z długich łańcuchów skrobiowych, których elementem strukturalnym jest glukoza. Trawinie ich powoduje stopniowe uwalnianie się glukozy. Słodycze, słodkie napoje zawierają znaczącą ilość cukrów sacharozy, glukozy które są szybko wchłaniane i tym samym powodują szybki wzrost poziomu glukozy we krwi.

 

Procesy technologiczne przy produkcji żywności na ogół wpływają na zwiększenie indeksu glikemicznego. Zatem produkty nisko przetworzone z tego samego surowca mają z reguły niższy indeks glikemiczny od produktów przetworzonych.  Na indeks glikemiczny oprócz typu węglowodanów wpływa wiele różnorodnych cech związanych z organizmem człowieka jak i fizycznymi cechami produktu spożywczego.

 

Zatem czy podwyższony poziom glukozy we krwi jest stanem korzystnym? I tak i nie. Szybkie zwiększenie poziomu glukozy we krwi na pewno będzie bardzo pożądane u sportowców po treningu, którzy


muszą uzupełnić zapasy glikogenu – węglowodanu, którego podstawowym elementem strukturalnym jest glukoza. Lecz ciągły stan podwyższonego poziom glukozy we krwi wiąże się z powstawaniem chorób dietozależnych. Najgroźniejszą i najbardziej rozpowszechnioną chorobą spowodowaną podwyższonym poziomem glukozy jest cukrzyca typu 2. Cukrzyca już sama w sobie jest groźna chorobą, ale i również znacząco przyczynia się do powstawania szeregu innych chorób.  Do chorób związanych z cukrzycą zaliczany zaćmę, stłuszczenie wątroby, niektóre nowotwory, trądzik.

 

Podwyższony poziom glukozy inicjuje wydzielanie przez trzustkę insuliny. Wysoki poziom insuliny powoduje nasilenie się procesów odpowiadających za syntezę tkanki tłuszczowej. Po posiłku wysoki poziom insuliny we krwi na tyle sprzyja obniżeniu się  poziomu glukozy we krwi, że przyczynia się do powstania odporności komórek na insulinę, a także i do rozpadu struktur białkowych organizmu.

 

Diety zawierające znaczną ilość cukrów prostych sprzyjają powstawaniu zespołu metabolicznego, podwyższonego poziomu cholesterolu LDL, miażdżycy, powstawaniu chorób sercowo naczyniowych np.: choroby niedokrwiennej serca, zwiększają stres oksydacyjny. Diety o obniżonym indeksie glikemicznym pozytywnie wpływają na stan naszego zdrowia. W dietach tych przeważnie znajduje się większa ilość błonnika, który przeciwdziała występowaniu niektórych nowotworów, a także obniża stężenie cholesterolu we krwi.

 

Kolejną zaleta diety o niskim IG jest mniejsza częstość występowania nadwagi i otyłości. Eliminując produkty takie jak słodycze, słodkie napoje, które są zazwyczaj źródłem cukrów prostych, na korzyść nieprzetworzonych i nisko przetworzonych produktów spożywczych dostarczamy do organizmu znacznie większą ilość witamin i składników mineralnych.

 

dobrzejem.pl

Autor: Arkadiusz Tuwalski Specjalista ds. żywności i żywienia Dobrzejem.pl

 

 

Wróć