Dzieci i sport

Sport dla małych dzieci powinien być przede wszystkim zabawą, którą mogą cieszyć się wspólnie z rówieśnikami. Jednocześnie powinien być świetną okazją do tego aby nasi najmłodsi nauczyli się podstaw aktywności ruchowej.

Dzieci i sport

Uprawianie sportu powinno być czymś naturalnym. Rodzice powinni zachęcać swoje pociechy do aktywności ruchowej i czuwać nad wyborem dyscypliny odpowiedniej do wieku. Dla przykładu z uprawianiem siatkówki lepiej poczekać do czasu aż dziecko osiągnie 10 lat, podczas gdy na treningi koszykówki mogą zapisać się już młodsze dzieci.

 

W przypadku dzieci, które posiadają pewne dysfunkcje, poza szczególnymi przypadkami nie ma zakazu aktywności fizycznej. W rzeczywistości bardzo często sport pozwala łatwiej uporać się z różnymi patologiami. Poniżej przedstawiamy opinie na temat różnych dyscyplin doktora Carla Tranquilli, dyrektora ds. medycznych Instytutu Medycyny Sportu  Włoskiego Komitetu Olimpijskiego oraz dyrektora Katedry Traumatologii i Rehabilitacji.

 

Lekka atletyka


Jest to sport w pełnym wymiarze, który stawia przede wszystkim na formację ruchową, koncentrację i zręczność. W lekkiej atletyce wyróżnić można trzy rodzaje aktywności: biegi, rzuty i skoki. Zajęcia dla dzieci między szóstym a dziesiątym rokiem życia opierają się na tak zwanej gimnastyce formującej, podczas gdy treningi dla dzieci do czternastego roku życia są wprowadzeniem w formie zabawy we wszystkie trzy rodzaje aktywności. Dopiero po ukończeniu tego etapu wybiera się dyscyplinę. Charakterystyczne dla tego rodzaju sportu ruchy wykorzystują wszystkie mięśnie ciała i właśnie ze względu na to lekkoatletyka jest polecana przez lekarzy. Ważna jest także rola instruktorów, którzy planując treningi powinni uwzględnić fakt, że dzieci rozpoczynając przygodę ze sportem powinny się przede wszystkim nim bawić. Na koniec pamiętajmy jeszcze, że przed zapisaniem naszego dziecka na treningi warto spytać o radę pediatrę, który stwierdzi czy nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań.

 

Sztuki walki

 

Są osoby, które rozpoczynają swoją przygodę ze sztukami walki już w wieku 5-6 lat, jednak do rozpoczęcia działalności sportowej w tej dyscyplinie należy poczekać do ukończenia 13 roku życia. Sztuki walki pozwalają trenującym uzyskać lepsze poczucie własnego ciała oraz uczą jak dać upust agresji bez używania przemocy. Korzyści z tej dyscypliny sportu odnosi się zarówno na polu fizycznym jak i psychicznym. Po pierwsze ciało rozwija się w sposób harmonijny, także w odniesieniu do dziewcząt oraz zachęca do samokontroli ponieważ uczy zdyscyplinowanego kontaktu z potencjalnym przeciwnikiem. Trenując mięśnie stają się silniejsze i bardziej rozciągnięte a plecy i stawy wzmacniają się i są bardziej elastyczne.  Wszystko to uzyskujemy bez potencjalnego ryzyka odniesienia obrażeń, ponieważ celem sztuk walki nie jest trafienie przeciwnika, ale dopracowywanie technik walki. Co więcej system pasów, które odzwierciedlają poziom zaawansowania stanowi, dobry przykład nauki przez stawianie sobie celów do osiągnięcia - a to z kolei ma wymiar również wychowawczy.

 

Szermierka


Jest to sport, który nigdy nie powinien być uprawiany przez dzieci w wieku 6-7 lat, dlatego z rozpoczęciem treningów lepiej jest poczekać aż nasza pociecha ukończy ósmy lub dziewiąty rok życia. Młodsze dzieci mogą natomiast rozpocząć oswajanie się z  floretem. W przeciwieństwie do uprzedzeń jakie wiążą


się z tym sportem, szermierka jest również sportem kompleksowym. To znaczy, świetnie rozwija koordynację ruchową, uczy utrzymywania równowagi  jak również wpływa na umiejętności intelektualne jak na przykład czujność. Szermierka wymaga dużej koncentracji i pomaga dawać upust złym emocjom czy nadmiernej energii w sposób pozytywny i kontrolowany. Jeżeli dziecko ma problemy z kręgosłupem, na przykład skoliozę, zalecany jest trening pod nadzorem lekarza.

 

Tenis


Trenowanie tenisa można rozpocząć już około dziesiątego roku życia. Jest to dyscyplina, która łączy w sobie zarówno elegancję, zwinność jak i siłę. Treningi pod okiem profesjonalistów zapobiegają jednostronnemu rozwojowi i pomagają dobrze opanować technikę. Co więcej tenis poprawia także refleks, koordynację, również tę określaną mianem oko-ręka, daje poczucie rytmu i przestrzeni. W przypadku gdy dziecko ma problemy ze zdrowiem, w szczególności wady postawy, warto przed zapisaniem dziecka na zajęcia skonsultować to z lekarzem. Zajęcia tenisa dla dzieci obfitują przede wszystkim w zabawę, prowadzone są w grupach z dużym naciskiem na aspekt socjalizacji dzieci.

 

Pływanie


Pływanie można rozpocząć w każdym wieku. Jest ono jednym ze sportów bezurazowych i zarazem wszechstronnie rozwijających wszystkie partie ciała. Ponadto przynosi ono ogromne korzyści z punktu widzenia układu sercowo-naczyniowego i oddechowego. Sport ten jest szczególnie polecany dla astmatyków. Pływanie wspomaga koordynację, która w tym przypadku niestety nie zostaje wykorzystana poza basenem. Sport ten nie ma żadnych przeciwwskazań.

 

Taniec


Naukę tańca można rozpocząć już w okolicach piątego roku życia. Jest to dyscyplina, która sprzyja rozwojowi koordynacji i harmonijnemu rozwojowi ciała. Taniec jest połączeniem ruchu, harmonii, równowagi, mowy ciała, ekspresji i komunikacji. Rozpoczęcie treningów od jak najwcześniejszych lat ułatwia z pewnością zdobycie odpowiednich umiejętności i opanowanie technik tańca.

 

Koszykówka

 

Grę w mini-koszykówkę można rozpocząć już w wieku 5-6 lat, ale do rozpoczęcia działalności zawodowej w tej dziedzinie lepiej poczekać do czasu ukończenia 11-12 roku życia, kiedy to wzorce ruchowe są już dobrze opanowane. Jest to dyscyplina, która rozwija koordynację zarówno kończyn górnych jak i dolnych, poprawia szybkość i wytrzymałość. Co więcej, świetnie rozwija koordynację oko-ręka. Sport ten dla niektórych może okazać się trudny, ponieważ kluczem jest tu kontakt fizyczny z innymi graczami. Podczas treningów dla dzieci jak zwykle przeważa element zabawy i oswajania się z rówieśnikami.

 

Siatkówka


Także ten sport bez obaw można zacząć uprawiać w wieku 10 lat, jednak nie ma żadnych przeciwwskazań aby rozpocząć wcześniej. Jest on lubiany zarówno przez chłopców jak i dziewczęta i jest tradycyjnie zaliczany do sportów „czystych”. Grając wcielamy się w zespół, ale nie ma tu mowy o kontakcie fizycznym. Siatkówka pomaga rozwinąć koordynację ogólna, również koordynację oko-ręka. Jest to dyscyplina raczej statyczna. 

Wróć