Co warto jeść w trakcie odchudzania?

W żywności występuje wiele różnych, związków o właściwościach prozdrowotnych. Układając diety warto jest mieś na uwadze ich pozytywny wpływ na organizm człowieka.

Co warto jeść w trakcie odchudzania?

Luteina i zeaksantyna są jedynymi karotenoidami występującymi w soczewce i siatkówce oczu. Luteina i zeaksantyna chronią plamkę żółtą przed uszkodzeniem oksydatywnym, a także filtrują szkodliwe dla oczu niebieskie światło. Utlenienie oksydatywne powoduje utratę komórek fotoreceptorowych. Zmiany te powodują nieostre widzenie, zaburzenia w postrzeganiu kolorów, zaburzenia w czytaniu. Luteina i zeaksantyna występują w kukurydzy, groszku zielonym, wszystkich rodzajach kapusty, szpinaku, brokułach, suchych nasiona roślin strączkowych, kapuście, sałacie, pomarańczach, brzoskwiniach, mango, melonie, papai, soi.

 

 

Fitoncydy - wykazują działanie bakteriobójcze, działają przeciwzakrzepowo. Fitoncydy występują w roślinach cebulowych np.: cebuli, czosnku, porze, szalotce, szczypiorku.

 

 

Arginina - zwiększa wytrzymałość fizyczną, a także przyspiesza zmiany regeneracyjne w organizmie. Arginina wykazuje właściwości antyoksydacyjne, przeciwmiażdżycowe, wspomaga funkcje płciowe u mężczyzn. Arginina jest szeroko rozpowszechniona w produktach roślinnych i zwierzęcych, najlepszym źródłem argininy jest drób i ryby.

 

 

Kofeina - małe dawki kofeiny poprawiają wydolność i kondycję fizyczną, wspomagają utrzymanie zwiększonej aktywności fizycznej i umysłowej. Duże dawki mogą powodować nadpobudliwość, zaburzenia snu, przyspieszenie oddechu i tętna. Kofeina występuje w kawie, herbacie, kakao, czekoladzie.

 

 

Witamina K - warunkuje syntezę białek odpowiedzialnych za krzepliwość krwi, bierze udział


w gospodarce wapniowej, wykazuje właściwości antybakteryjne, przeciwgrzybiczne. Witamina K występuje w zielonych warzywach, oliwie z oliwek.

 

 

Witamina H - uczestniczy w wytwarzaniu glukozy z substratów nie cukrowych, bierze udział w wytwarzaniu energii, syntezie tłuszczu. Najwięcej witaminy H znajduje się w wątrobie, orzechach, kalafiorze, groszku zielonym szpinaku. W surowym białku jaja znajduje się awidyna, która trwale wiąże witaminę H, a przez to uniemożliwia jej wykorzystanie. Podczas gotowania, smażenia unieczynnia się awidynę, a zatem zwiększa się przyswajalność witaminy H. W witaminę H bogate są orzechy, jaja, drożdże, podroby.

 

 

Izoflawonoidy sojowe - zawierają fitoestrogeny, które chronią włókna kolagenowe skóry i pobudzają ich syntezę oraz regulują produkcję elastyny, wychwytują wolne rodniki, redukują przebarwienia skóry, likwidują procesy zapalne skóry, związane ze zjawiskiem starzenia - dotyczy to m.in. zmian powodujących powstawanie zmarszczek. Korzystnie wpływają na stan skóry, zmniejszając zmiany związane z tzw. starzeniem hormonalnym. Przeciwdziałają nowotworom piersi, jelita grubego. Izoflawony sojowe występują w produktach sojowych.

 

 

Skwalen - wspomaga pracę komórek odpornościowych głównie limfocytów T i makrofagów, przyśpiesza procesy regeneracji organizmu. Doskonałym źródłem skwalenu jest oliwa z oliwek.

 

dobrzejem.pl

Autor: Arkadiusz Tuwalski Specjalista ds. żywności i żywienia Dobrzejem.pl

 

 

Wróć