Bądź najlepszy: Piłka nożna

Piłka nożna to jeden z najpopularniejszych sportów zarówno wśród dzieciaków jaki i dorosłych – chociaż w tym drugim przypadku przeważnie uprawiany jest na kanapie z kuflem piwa.

Jak stać się najlepszym w piłce nożnej?

Zerknijcie jak wyskakując z kanapy osiągnąć lepsze wyniki w tej dyscyplinie i poczuć wiele satysfakcji z gry jednoczenie nie narażając się na kontuzje.

 

Dostosuj trening

 

Trening powinien być dostosowany do określonej pozycji gracza – mówi Mark Howard – szef centrum fitnesu w Backbum Rovers. „Środkowy pomocnik gra na małej powierzchni boiska ale często i dość gwałtownie zmienia kierunek biegu. Skrzydłowy może wykonywać długie i gwałtowne biegi o długości od 30 do 40 metrów po czym wraca a z kolei bramkarz będzie wykonywał gwałtowne skoki.”

 

Pamiętaj o tyłach

 

Urazy często wynikają z braku równowagi w organizmie. "Podczas dużego wysiłku, nie zapomnij o mięśniach tylnego łańcucha (posterior chain) – czyli mięsni, których nie można zobaczyć w lustrze - plecy, ścięgna, pośladków itp." mówi Howard.

 

Pij wodę

 

Odpowiednie nawodnienie pomaga utrzymać odpowiedni poziom. „Nawet minimalne odwodnienie może wpłynąć na spadek wydajności więc pij dużo wody przed


grą jak i w jej trakcie” doradza Howard. „Jeśli chodzi o żywność, powinieneś spożywać węglowodany przez kilka dni przed meczem aby dostarczyć mięśniom wystarczające zapasy energii. Jedzenie ich w dniu meczu jest zbyt późne.”

 

Rozciągnij się

 

Wysoka elastyczność ma zasadnicze znaczenie dla zapobiegania urazom. "Przed meczem, robimy dynamiczne rozciąganie, które naśladuje ruchy wykonywane na boisku - takie jak obroty i wypady. Statyczne, nie dynamiczne rozciąganie należy zostawić na później - kiedy mięśnie są rozgrzane i można rozpocząć proces ich odnowy. Pilates i joga mogą być korzystne dla piłkarzy, ponieważ mają wpływ na budowę stabilności."

 

Bądź zwinny

 

Wytrzymałość jest podstawą "ale również popracuj nad zwinnością." tłumaczy Howard. "Zawodnicy muszą przyspieszać, zatrzymywać się i zmienić kierunek, nie tracąc impetu. Pozwala na to siła nóg, więc ćwiczenia takie jak pokonywanie ścieżki z przeszkodami i zatrzymywanie się przy każdej z nich i dotknięcie nogą pomaga tę siłę zbudować.”

Wróć